“Оркестрдик жаңгырма аспаптар” адистиги
Тапшыруучу төмөнкүлөрдү аткарышы керек:
а) Даярдалган программаны аткаруу (татаалдыгы музыкалык окуу жайынын же атайын музыкалык орто мектептин бүтүрүүчү программасына туура келиши керек), программа төмөнкүлөрдү камтыйт:
-
Полифония (И.С. Бах)
-
Кенен форма (концерт, соната, фантазия)
-
Виртуоздук пьеса
-
Кантилена
-
Кыргыз композиторунун чыгармасы
-
Этюд же каприс
-
Гамма, арпеджио, кош үндүү ноталар
-
Бардык түрдөгү гаммаларды жана арпеджиолорду ойноо жөндөмүн көрсөтүү (ар бир аспап үчүн өзүнчө талаптарды караңыз), аткаруу — комиссиянын тандоосу боюнча.
Программаны аткаруу боюнча талаптар
СКРИПКА
Тапшыруучу төмөнкүлөрдү аткарышы керек:
-
Эки этюд: бири ар түрдүү штрихтерге, экинчиси манжа чебердигине же кош үндүү ноталарга (мисалы: А. Лядов, 24 этюд; Я. Донт, оп.35; этюддар П. Гавинье, Р. Крейцер, Н. Паганини, Г. Венявский, же советтик композиторлор — А. Грозовский, В. Шер, К. Мострас, К. Родионов ж.б.)
-
И.С. Бахтын скрипка үчүн сонаталары же партиталарынан эки бөлүк (бирөө ылдам, бирөө жай)
-
I же II-III бөлүктөрү концерттен (мисалы: Г. Венявский №2, К. Сен-Санс №3, Ф. Мендельсон, П. Чайковский, С. Прокофьев, Д. Кабалевский, А. Хачатурян ж.б.)
-
Рус, советтик же чет элдик композиторлордун үч чакан формалуу чыгармасы (бирөө кантилена, экинчиси ылдам, үчүнчүсү кыргыз композиторунун чыгармасы)
-
Үч октавалык гаммалар (терция, секста, октава, дециома), орточо темпте арпеджио ойноо
АЛЬТ
Тапшыруучу төмөнкүлөрдү аткарышы керек:
-
Эки этюд: бирөөсү кош үндүү ноталарга (мисалы, Б. Кампаньоли, И. Палашко (оп.77), Р. Крейцер, М. Териан)
-
И.С. Бахтын скрипка үчүн сонаталары же партиталарынын бир-эки бөлүгү (альтка ылайыкташкан вариантта, мисалы: Партита №3 Аллеманда жана Куранта, Партита №1 Сарабанда, Соната №1 Адажио)
-
I же I-III бөлүгү соната же концерттен (мисалы: Г. Гендель, Й. Гайдн, И.С. Бах, С. Форстайт, И. Хондошкин, М. Глинка, Л. Боккерини)
-
Бир чакан формалуу чыгарма (мисалы: А. Александров Ария, Л. Бетховен Адажио, Б. Барток “Айылда кеч”, Э. Григ Элегия, С. Прокофьев Антиль бийи, С. Рахманинов Серенада, П. Чайковский Подснежник, Д. Шостакович Романс, кыргыз композиторунун пьесасы)
-
Үч октавалык гаммалар (терция, секста, октава), орточо темпте арпеджио ойноо
ВИОЛОНЧЕЛЬ
Тапшыруучу төмөнкүлөрдү аткарышы керек:
-
Эки этюд: бири ар түрдүү штрихтерге, экинчиси кош үндүү ноталарга (мисалы, Ж. Дюпор, Ф. Грюпмахер, Д. Поппер, С. Козолупов редакциясынан ж.б.)
-
И.С. Бахтын виолончель үчүн сюиттеринен эки бөлүк (бирөө ылдам, бирөө жай)
-
Бир чакан формалуу чыгарма (мисалы: А. Арутюнян Экспромт, Л. Боккерини Рондо, С. Рахманинов Вокализ, П. Чайковский Ноктюрн, Ю. Шапорин Пьеса, Д. Шостакович Адажио, М. Бегалиев Элегия)
-
Орточо татаалдыктагы концерттин I же II-III бөлүгү же соната (мисалы: Д. Кабалевский, К. Сен-Санс, Й. Гайдн (До мажор, Ре мажор))
-
Үч октавалык гаммалар (терция, секста, октава — төртүнчү позицияга чейин), орточо темпте арпеджио ойноо
КОНТРАБАС
Тапшыруучу төмөнкүлөрдү аткарышы керек:
-
Эки этюд ар кандай мүнөздө (мисалы: И. Грабе, Р. Крейцер, Ф. Симандль)
-
Соната же концерттин I же II-III бөлүгү (мисалы: Э. Штерх, Ф. Симандль, Б. Марчелло, А. Ариости, А. Корелли)
-
Бир орточо татаалдыктагы чакан формалуу чыгарма (мисалы: А. Васильев Мелодия, П. Чайковский Ноктюрн, К. Молдобасанов "Көңүлдүү бий", Юмореска)
-
Бардык негизги позицияларды жана чоң бармактын алгачкы позицияларын, бардык негизги штрихтерди билүү, эки жана үч октавалык гаммалар менен арпеджио ойноо
Коллоквиум, сольфеджио жана гармония боюнча талаптар
(толук талаптар “Фортепиано” адистигинин тиешелүү бөлүмүндө)
Музыкалык-теориялык дисциплиналар боюнча талаптар
Сольфеджио (оозеки):
-
1ден 5 ачкычка чейинки тоналдуулуктагы гаммалар: мажордун эки түрү, минордун үч түрү, мажор/минор хроматикалык гаммалары (жогору/ылдый), бардык түрдөгү үч үндүү жана септаккорддор (айлануулар жана чечилиштер), 6 аккордго чейин гармониялык айлампалар
-
Нотадан окуп бир үндүү мелодия ырдоо (мажор/минор, хроматизмдер/альтерация, өткөөлдөр/модуляция, жөнөкөй/татаал өлчөм, ритмикалык татаалдыктар), эки үндүү гармониялык/полифониялык мисалдар (бир үнүн ойноо, экинчисин ырдоо), хроматизм/өткөөлдөр менен
-
Татаалдык деңгээли: А. Островский, С. Соловьев, В. Шокин “Одноголосное сольфеджио” №№88, 156; Б. Калмыков, Г. Фридкин “Сольфеджио. Двухголосие” ч.II №№211, 223
Гармония (оозеки):
-
Фортепианодо тапшырмалар: тууган тоналдуулукка модуляцияны ойноо (период формасында; баштапкы гармониялык айланма берилет), тоналдык/модуляциялык секвенциялар (2-4 аккорд)
-
Ар кандай стилдеги чыгармалардан нотадан окуп гармониялык анализ
-
Гармониялык тил татаалдыгы: Л.Бетховен — сонаталар; П.И.Чайковский — “Жыл мезгилдери”; М.И.Глинка, П.И.Чайковский, С.В.Рахманинов
-
Жогорудагы тапшырмаларга байланыштуу гармония курсу боюнча суроолорго жооп
СТРУНДУУ АСПАПТАР КАФЕДРАСЫ
Молдобасанов атындагы КМКнын струндуу аспаптар кафедрасы 1993-жылы консерватория ачылганда негизделген. Кафедранын курамына скрипка, альт, виолончель, контрабас класстары кирет.
Башынан бери кафедрада Кыргыз Республикасынын мыкты музыканттары жана педагогдору эмгектенишкен: В. Алябьев (альт), Р. Зайцев (скрипка), К. Бекмуратов (скрипка), М. Атагельдиев (скрипка), А. Новиков (скрипка), К. Тулегенов (контрабас), Т. Туркменов, Ж. Малдыбаев, А. Ташыбаева.
Кафедраны жетектеп келишкен: доцент В. Алябьев, К. Кангельдиева.
Кафедра жогорку категориядагы адистерди — аткаруучуларды жана мугалимдерди — даярдайт, алар оркестрлерде, ансамблдерде ийгиликтүү иштешет жана Кыргыз Республикасында жана чет өлкөлөрдө (Германия, Россия, АКШ, Казакстан, Коста-Рика, Түркия) музыкалык билим берүү мекемелеринде эмгектенишет.
Учурда кафедрада төмөнкү мугалимдер иштейт:
Слензак-Бегалиева — профессор, КРнын эмгек сиңирген артисти, кафедра башчысы; К. Кангельдиева, Э. Асаналиев — КРнын эл артисти; А. Шаповалова, Б. Акибаева (альт), Э. Бахчиев, Ж. Касымова.
Кафедра струндуу музыка боюнча жана тематикалык концерттерди дайыма өткөрөт, ага окутуучулар жана студенттер катышат. Кафедра ар кандай инструменталдык музыка боюнча конкурстардын демилгечиси. 9 эл аралык жаш аткаруучулар конкурсу «ArsPolonia», 5 камералык ансамблдер конкурсу «ArsPolonia-Camerata», скрипкачылар конкурсу «LionsClub», струндуу аспаптар конкурсу (2005, 2009), ар түрдүү композиторлордун чыгармаларын мыкты аткарууга арналган конкурстар, ошондой эле чет элдик музыканттардын катышуусундагы жайкы чыгармачылык мастер-класстар (2011-2015) өткөрүлгөн. Кафедра студенттерди эл аралык конкурстарга жана мастер-класстарга катышууга даярдайт. Студенттер «ТҮРКСОЙ» долбоорунун алкагындагы жаштар интероркестрлерине катышышат.
Кафедранын педагогдору эл аралык конкурстардын калыстар тобунун мүчөлөрү, мамлекеттик экзамендик комиссиялардын төрагалары болуп да иштешет.