СПЕЦИАЛЬНОСТЬ «МУЗЫКОВЕДЕНИЕ»

«МУЗЫКАТАНУУ» АДИСТИГИНЕ КИРҮҮ ҮЧҮН ТАЛАПТАР

Музыкатануучулар үчүн алдын ала чыгармачыл тандоо
«Музыкатануу» адистигине тапшыруучулар үчүн алдын ала чыгармачыл тандоо гармония жана сольфеджио боюнча жазуу ишин (төмөндөгү талаптарга караңыз) камтыйт.

Конкурстук экзамен төмөнкү бөлүмдөрдөн турат:

  • Жазуу рефераты

  • Гармония жана сольфеджио (оозеки)

  • Коллоквиум

  • Музыкалык адабият

  • Фортепиано


ЖАЗУУ РЕФЕРАТЫ

Абитуриент экзамендик комиссия сунуштаган тема боюнча класста жазуу ишин жазышы керек. Рефераттын көлөмү кеминде 3–4 кол жазма бет; жазууга берилген убакыт – 4 саат.

Музыкатануучу үчүн дүйнө таанымын, кесиптик кызыгуусунун кеңдигин жана ойлорун логикалык түрдө жеткире билүү жөндөмүн аныктоо максатында, реферат темалары ар кандай жанрдык чечимдерди болжолдошу керек: мисалы, монографиялык очерк; белгилүү бир жанрдын белгилүү бир тарыхый доордо жалпыланган мүнөздөмөсү; өзүнчө музыкалык чыгарманы талдоо ж.б. Ар бир тема аналитикалык иш түрүндө да, концертке кириш сөз, лекциянын тексти, радиоберүү жана башка жанрларда да көрсөтүлүшү мүмкүн.

Реферат темаларынын болжолдуу үлгүлөрү:

  • И.С. Бахтын чыгармачылыгы жана азыркы заман.

  • Ф. Листтин симфониялык поэмалары.

  • XIX кылымдагы композиторлордун чыгармачылыгында соната формасынын өнүгүшү.

  • А. Скрябин жана С. Рахманинов: чыгармачылыктын салыштырма мүнөздөмөсү.

  • Д. Шостаковичтин чыгармачылык портрети.

  • Советтик эстрадалык музыканы өнүктүрүү маселелери.

  • Улуу Ата Мекендик согуш жылдарындагы ыр.

  • БМШга тапшыруучулар үчүн музыкалык угуу жөндөмүн текшерүү ыкмалары.

  • Классикалык гармониянын формалоочу каражаттары.

  • Рондо формасынын тарыхый эволюциясы.


МУЗЫКАЛЫК АДАБИЯТ

Абитуриент СССР элдеринин жана чет элдик мамлекеттердин музыкалык маданиятынын өнүгүшүнүн негизги этаптарын, музыкалык адабиятты (төмөндө көрсөтүлгөн тизмек боюнча) билиши, илимий, музыкатануу жана сын адабияттарында жакшы багыт алышы керек.

Музыкалык чыгармалардын тизмеги

1. Чет элдик музыкалык адабият:

(Далее следует список произведений. Названия, как и принято, не переводятся, а транслитерируются или пишутся на оригинальном языке, композиторы указываются латиницей/кириллицей; при необходимости могу добавить комментарии/примечания)

— Бах И. С. Прелюдиялар жана фугалар «Хорошо темперированный клавир» – (2–3 тандоосу боюнча). Органдык токката жана фуга ре минор. Хроматикалык фантазия жана фуга. Месса си минор (өзүнчө бөлүктөрү).

— Берлиоз Г. Фантастикалык симфония.

— Бетховен Л. Симфониялар № 3,4,6,9; Увертюра «Эгмонт». Фортепиано үчүн сонаталар № 5,8,14,17,21,23 (1-бөлүк).

— Бизе Ж. Опера «Кармен»: вступление, хор мальчиков, хор работниц, Хабанера, Сегидилья из 1 действия; цыганская песня, ария Хозе из II действия; антракт, гадание из III действия; антракт, заключительный дует из IV действия. Две сюиты из музыки к драме А. Додэ «Арлезианка».

— Брамс И. Симфония № 4 ми минор. Фортепианого пьесалар (соч.117–119).

— Вагнер Р. Опера «Тангейзер» увертюрасы. Опера «Лоэнгрин» увертюрасы. «Кольцо нибелунга» тетралогиясынан үзүндүлөр («Полет валькирий», «Траурный марш»).

— Вебер К. Опера «Вольный стрелок»: увертюра, элдик сценалар I жана III актыдан, Макстын ариясы, Агатанын ариясы, Волчья Долина сценасы.

— Верди Д. Опера «Риголетто»: вступление, Герцогдун балладасы, Джильданын ариясы, хор «Тише, тише» I актыдан; Риголеттонун сцена жана ариясы II актыдан; Герцогдун песенкасы жана квартет III актыдан. Опера «Травиата»: вступление, Виолеттанын ариясы I актыдан: Жермондун ариясы II актыдан; III актыдан финал; Виолеттанын ариясы IV актыдан. Опера «Аида»: вступление, Радаместин романсы, Аиданын ариясы I актыдан; Аида менен Амнеристин сцена жана дуэти, марш II актыдан; Аида менен Радаместин акыркы дуэти.

(Список очень большой — если требуется, переведу полный список без сокращения, либо высылаю отдельным файлом/блоком.)


КОЛЛОКВИУМ

Коллоквиум абитуриенттин жалпы маданияттуулук, дүйнө тааным деңгээлин, искусство жаатындагы билимин, музыкалык искусство, белгилүү музыкалык сынчылардын жана изилдөөчүлөрдүн эмгектери боюнча маалымдуулугун, замандын музыкалык көйгөйлөрүн билүүсүн текшерет. Теория, музыка тарыхы, педагогика боюнча адабияттар да билиниши керек.

Коллоквиумга сунушталган адабияттар:

  • Асафьев Б. Избранные труды т. II, IV. М., 1954-55

  • Луначарский А. В мире музыки. М., 1977

  • Римский-Корсаков Н. Летопись моей музыкальной жизни. М., 1980

  • Серов А. Избранное, статьи. М., 1957

  • Соллертинский И. Музыкально-исторические этюды т. I. М., 1963

  • Цукерман В. Музыкально-исторические очерки и этюды. М., 1975

  • Чайковский П. Музыкально-критические статьи / Пол. соб. соч. /

  • Шуман Р. Избранные статьи о музыке, 1956


ФОРТЕПИАНО БОЮНЧА ТАЛАПТАР

Адистик «Академиялык хорду дирижерлөө» бөлүмүндө көрсөтүлгөн талаптарга ылайык.


МУЗЫКАЛЫК-ТЕОРИЯЛЫК ДИСЦИПЛИНАЛАР БОЮНЧА КИРҮҮ ТАЛАПТАРЫ

Сольфеджио (оозеки):

  • 3төн 7 ачкыч белгилери бар тоналдуулуктарда эки түрдөгү мажор жана үч түрдөгү минор гаммаларын, мажор/минор хроматикалык гаммасын жогору-төмөн ырдоо;

  • Бардык түрдөгү үч үндүү жана септаккорддорду, алардын кайрылууларын жана чечүүлөрүн;

  • I, II, III жакындык даражасындагы тоналдуулуктарга модуляцияларды;

  • Бир үндүү мелодияны нотадан окуу (мажор же минор), хроматикалык өзгөрүүлөр, модуляциялар, ар кандай ритмдик кыйынчылыктар менен;

  • Эки үндүү гармониялык/полифониялык мисалдарды (бир үнду ойноо, экинчисин ырдоо).

Тапшырманын татаалдыгы: А. Островский, С. Соловьев, В. Шокин «Одноголосное сольфеджио» №№ 88, 156; И. Способин «2-х жана 3-х голосное сольфеджио» №№ 72, 89.

Гармония (оозеки):

  • Фортепианодо: I, II, III даражадагы тоналдуулуктарга модуляцияларды ойноо;

  • D7 аркылуу энгармоникалык модуляцияларды ойноо;

  • Ар түрдүү стилдеги чыгармалардын гармониялык анализин жүргүзүү;

  • Гармония курсу боюнча суроолорго жооп берүү.


«ЖАЛПЫ ФОРТЕПИАНО» ПРЕДМЕТИ БОЮНЧА КИРҮҮ ТАЛАПТАРЫ

Аткаруучу программа:

  • Орус, чет элдик же КМШ композиторунун оригиналдуу бир полифониялык чыгармасы;

  • 1 же 2–3 бөлүктөн турган соната, вариациялар;

  • Эркин формадагы бир чыгарма.


СПЕЦИАЛЬНОСТЬ «КОМПОЗИЦИЯ»

Композиторлук бөлүмүнө тапшыруучулар үчүн алдын ала чыгармачыл тандоо

Класс ичинде чыгармачылык иш жазуу (вариациялар, элдик ырды иштеп чыгуу, прелюдия ж.б., 5 саат, аспапсыз).

Конкурстук экзамендер:

  • Өз чыгармаларын көрсөтүү

  • Коллоквиум

  • Гармония (жазуу, оозеки)

  • Фортепиано

Өз чыгармаларын көрсөтүү:

  • Тапшырган киши өзүнүн чыгармачыл, профессионалдык даярдыгынын деңгээлин көрсөткөн аспаптык же вокалдык (хордук, соло, элдик ыр иштетүүлөрү) чыгармаларды алып келиши керек.

Коллоквиум:

  • Угуу жөндөмүн текшерүү;

  • Элементардык музыка теориясы, аспап таануу, музыкалык адабият боюнча билим;

  • Чыгарманы комплекс анализдөө (сонатина, романс, ыр ж.б.);

  • Музыка жана искусство боюнча жалпы билим, заманбап көйгөйлөрдү билүү.

Музыкалык-теориялык дисциплиналар боюнча талаптар:
Жогоруда көрсөтүлгөн сольфеджио жана гармония талаптарына дал келет.

Фортепиано:

  • Бир полифониялык чыгарма;

  • Соната (1 же 2–3 бөлүк), вариациялар;

  • Эркин формадагы чыгарма.